VÝUKA /DÉLKA KURZU,CENA/
1/ Věková kategorie
Věková kategorie účastníků kurzů je mladý dospělý, dospělý (young
adults/adults). Děti mladší 13 let potřebují zcela jiné vyučovací
metody. Jejich paměť je v zásadě mechanická, paměť dospělých je
logická. Děti dobře imitují a dobře slyší, a proto jazyk v
přirozeném prostředí (v Anglii) rychle získávají. Protože nepíší a
nečtou a neučí se jazyk prostřednictvím logiky (gramatiky), musí být
se získávaným jazykem v neustálém kontaktu. Tedy ne několik hodin
týdně, ale několik hodin denně. Děti výborně jazyk získávají (je-li
aspoň jeden z rodičů cizinec, nebo žijí-li dlouhodobě v zahraničí),
ale velmi špatně se jazyk učí. Je velký rozdíl mezi získáváním
jazyka (language acquisition) a učením (language learning). Dospělí
nemohou jazyk získat samotným pobytem v zahraničí (bez učení), ale
mají schopnost se jazyk naučit. V tom jsou naopak daleko lepší než
děti. Je to dáno zejména tím, že mají logickou paměť a mohou věci
usouvztažňovat (pracovat s gramatikou, vidět logické souvislosti
atd.), umějí se soustředit mnohem déle než děti, lépe spolupracují s
učitelem, nemají kázeňské problémy, mají vnitřní motivaci a vidí
cíl, kterého chtějí dosáhnout. Přičteme-li k tomu schopnost psát a
zapisovat si samostatně výklad a samostatně se doma učit, pochopíme
proč se dospělí učí jazyky nesrovnatelně lépe než děti. Dítě po roce
učení umí vyjmenovat několik desítek slov, z nichž nedá dohromady
větu. Dospělý po roce učení je schopen složit z jazyka maturitní
zkoušku. Rok 13 je optimální věk pro začátek uvědomělého,
cílevědomého studia.
Nezapomínejme, že jazyk je nejsložitější produkt lidské mysli. Učit
se jazyk je práce, která nikdy nekončí. Zařaďme si angličtinu do
svého harmonogramu a vnímejme jazyk světa jako součást systému
celoživotního vzdělávání. ELT vás bude provázet angličtinou ať je
vám 20 nebo 60.
2/ Přijímání zájemců a délka kurzů
Kurzy jsou určeny široké veřejnosti (typickými studenty jsou jak
vysokoškoláci – zaměstnanci, řiditelé, manažeři, podnikatelé,
lékaři, tak studenti středních škol, zdravotní sestry, prodavači,
ženy na mateřské dovolené, čerství důchodci, příslušníci policie a
armády).
Přijímání uchazečů do kurzů není selektivní v tom smyslu, že by
předem kohokoli diskvalifikovalo. Studium není předem určeno jen těm
tak zvaně nejlepším; na „startovní čáře“ jsou si všichni rovni a
teprve čas vždy ukáže konkrétní výsledky. (Studenti gymnázií,
například, nejsou automaticky nejlepší. Praxe ukazuje, že největší
roli – kromě individuálních schopností – vždy hraje vnitřní
motivace. Nejlepších výsledků tedy obvykle dosahují podnikatelé a
zaměstnanci na významnějších postech. Studenti středních škol bývají
někdy motivováni až na poslední chvíli před maturitní zkouškou z
angličtiny, kdy už je relativně pozdě zjednávat nápravu toho, co
zanedbávali v posledních třech letech.)
Vzhledem k tomu, že kurzy Dr.Melen – ELT jsou systematické a
navazující (od úrovně začátečník až po úroveň pokročilý), má smysl
zapsat se do kurzu zejména s výhledem na několik let studia
(minimálně 1 rok). Na tzv. working knowledge by měl studující
absolvovat alespoň 500 hodin výuky s učitelem. Klíčem k úspěchu je
tedy začít včas (a vyhnout se typickému „Teď jsem se dozvěděl, že za
měsíc jedu do Austrálie…“) a zařadit angličtinu do svých
dlouhodobých (celoživotních) aktivit.
3/ Frekvence a délka vyučovacích hodin
Skupinová výuka bývá obvykle 1x nebo 2 x týdně (individuální hodiny
dle dohody) po 1 hod (60 min nebo 90 min, výjimečně 120 min).
Výuka probíhá pondělí až čtvrtek (dopoledne, odpoledne, večer).
První ranní kurz začíná v 9.00 hod, poslední večerní kurz v 19.00
hod. Individuální výuka je většinou v dopoledních hodinách,
skupinová obvykle mezi 16.00 a 20.00 hod.
Počet hodin týdně i rozvrh hodin lze upravit podle přání zákazníka.
U lidí, kteří chodí do práce, starají se o děti nebo studují (a
věnují se mimoškolním aktivitám a sportům) 2 hodiny týdně
představují maximální hranici toho, co mohou zvládnout. Ke každé
hodině se váže domácí úkol a aby bylo učení co nejefektivnější, měla
by domácí příprava (tj. úkoly + četba + samostudium + sledování
filmů nebo poslech rádia v angličtině atd.) být v poměru k hodině
strávené s učitelem 9 : 1. Takový ideální poměr je samozřejmě pro
99% studujících zcela nereálný, nicméně, kdo se chce něco naučit,
musí upřít svou mysl jedním směrem a chtít se učit, musí sám chtít
psát domácí úkoly. Musí si být vědom toho, že odpovědnost za své
učení má on sám a ne učitel (chodit jednou nebo dvakrát týdně na
hodinu s učitelem bez domácích příprav a bez učení se doma a
očekávat výsledky je zcela iracionální). Pokud student po půl roce
(a navíc s chabými výsledky) žádá o změnu rozvrhu kvůli ping pongu
nebo jinému „kroužku“, je mu vyhověno, ale je to zjevným ukazatelem
toho, že angličtina není jeho preferencí, a pro takového studujícího
mají hodiny angličtiny jen povahu „kulturní vložky“ bez reálného
očekávání výsledků. ELT zaručuje výsledky jen za předpokladu, že
student je ochoten a schopen tvrdě pracovat. V takovém případě je
frekvence hodin 1 – 2 x týdně plně postačující.
4/ Návaznost
Kurz vždy navazuje po prázdninách přesně tam, kde před prázdninami
skončil. Kdo se zařadí do kurzu až v průběhu školního roku, nebo v
úrovni jiné než začátečník, bývá zařazen do skupiny podle
rozřazovacího testu tak, aby daná skupina odpovídala co nejpřesněji
jeho znalostem.
5/ Ceny
1 x týdně 60 min - 350 Kč/měs
2 x týdně 60 min - 400 Kč/měs
1 x týdně 90 min - 400 Kč/měs
Individuální výuka: 60 min hod - 350 Kč
90 min hod - 500 Kč
ELT nevyžaduje platby předem na delší období než 1 měsíc. Není to
součást konkurenčního boje, ale tradice, která vznikla na jaře 1990.
Ani nízké ceny nejsou namířeny proti kolegům angličtinářům. Je to
jen důsledek správně zvolené strategie nepouštět se do
megalomanských projektů (platit zbytečně řiditele, účetní,
sekretářky, uklízečky, reklamu v novinách, nájmy za velké prostory,
sociální a zdravotní pojištění za množství zaměstnanců atd.atd.). Je
to jen dodržení zásady, kterou před mnoha lety zmínil
Václav Klaus v jedné TV interview: nejproduktivnější je
taková jednotka (firma), která dosáhne stejného cíle s minimálním
počtem zaměstnanců.
6/ Velikost skupin
Skupiny mají v průměru 6 – 8 studentů a mají několik výhod před
individuální výukou. Kromě výhodné ceny zaručují určité tempo a
rytmus výuky. Je obecně mylná představa, že individuální výuka je ve
všech směrech lepší.
Za prvé, je pomalejší. Individuál si určuje své tempo, které je
obvykle pomalejší než u skupiny. Je to dáno tím, že mnoho hodin
odpadá kvůli služebním cestám, nemoci, rodinným problémům,
pracovnímu vytížení atd. Po absenci se většinou musí látka z
poslední doby zopakovat. Čím delší absence, tím delší opakování.
Individuál také často řeší na hodině své problémy, e-maily, odborné
texty atd. Skupinová výuka jde ve svém pravidelném rytmu dál, nikdy
neodpadá a umožní tak probrat během školního roku mnohem víc učiva.
Za druhé, u individuální výuky nemá student srovnání s ostatními
studenty, konverzuje jen s učitelem, jehož angličtina je bezchybná,
a není tedy vystaven prostředí reálného světa. Navíc, učebnice
angličtiny nejsou psány (až na výjimky) pro jednotlivce, ale
skupinovou výuku. Vyžadují práci ve dvojicích a trojicích, často v
týmech. Co do množství nápadů a potenciálních chyb, je individuální
výuka chudší než skupinová.
Individuální výuka je naopak vhodná pro klientelu, která umí využít
výhod toho, že má učitele jen pro sebe. Tedy pro studenty nadané,
dynamické, s velkou motivací a vlastní iniciativou, kteří dovedou
účelně využít každou sekundu strávenou s učitelem.