ELT /English Language Teaching/
ELT byly historicky první soukromé kurzy anglického jazyka v
Litoměřicích po roce 1989 vedené kvalifikovaným učitelem. Hodiny
absolventa FF UK v Praze, anglisty a amerikanisty PhDr.Dušana Melena,
se brzy dostaly do povědomí veřejnosti vysokou úrovní a nízkými
cenami. Dr.Melen vnesl do světa byznysu na poli výuky angličtiny
odlišný styl, který se úspěšně prosadil, a vystaven velké konkurenci
prokázal svou hodnotu v čase. Dnes filozofie ELT přitahuje stovky
studujících, kteří zde nacházejí to, co se jinde nenabízí, a je
zárukou relativně vysoké kvality.
V čem spočívají přednosti, filozofie a osobitost ELT?
Předně, ELT jsou kurzy vedené jedním samostatným lektorem (s
laskavou výpomocí manželky jakožto konzultantky a účetní v jedné
osobě), který nenajímá - na rozdíl od jazykových škol a podobných
institucí - učitele, jejichž kvalitu nemůže zaručit. ELT si
uvědomuje, že právě to je jedno z nejbolavějších míst větších
organizací nabízejících výuku. V zařízeních s více zaměstnanci
zájemci o studium často zaplatí vysoké školné, jen aby zjistili, že
výuka je nekvalitní, vyučující nemá řádnou kvalifikaci nebo
motivaci, nebo se rozhodne pro návrat do země svého původu (USA,
Kanady apod.) před koncem školního roku a nezajistí za sebe kvalitní
náhradu. ELT podobné problémy neřeší.
ELT je založeno na osobnosti učitele. Jeho vrozený talent učit a
schopnost srozumitelně vysvětlovat se kloubí s upřímným zájmem o
studenta, nekonečnou trpělivostí a schopností komunikovat s každým.
Učitel je v zásadě vědecký typ (zajímá se o výsledky vědy na poli
jak lingvodidaktiky tak anglického jazyka
). Jeho vědecké postoje mu umožňují stavět vyučovací hodiny na
solidním základu, pracovat s novými informacemi a, pokud je potřeba,
detailně analyzovat problém.
ELT vnímá vyučování jako disciplínu na rozhraní vědy a umění.
Součástí tohoto umění je i intelektuální humor (vyučovací hodiny
jsou pověstné svým veselým průběhem s prvky divadelní show) a
navození pocitu uvolnění. Je mnoho studentů, kteří milují zejména
tento aspekt výuky ELT a chodí na své hodiny angličtiny, aby
zrelaxovali po celodenním stresu v práci nebo ve škole a užili si
atmosféry zábavného, neformálního učení (bez známkování,
kritizování, odevzdávání písemných prací apod.).
Učitel je znám svým pozitivním přístupem a schopností vytvořit
příjemnou třídní atmosféru (rapport), která je základním
předpokladem pro to, aby se student něco naučil.
ELT chápe poskytování výuky angličtiny jako službu veřejnosti, která
je založena na dvou morálních principech: obětavosti a
zodpovědnosti.
OBĚTAVOST A FLEXIBILITA
Učitel se maximálně podřizuje tomu, aby studenta naučil, ale zároveň
i vyhověl pokud možno všem jeho/jejím přáním ohledně rozvrhu hodin i
jejich obsahu. Flexibilně reaguje na jakékoli změny a požadavky
skupin i studentů, kteří docházejí na individuální výuku („dnes chci
jen věty na překlad; dneska budeme jenom konverzovat; dnes nejdeme
dál – jsem unaven po služební cestě; dnes chci opakovat – třikrát
jsem tu nebyla a zapomněla jsem; odlétám do ciziny, mohl bys mi
připravit pár hodin na téma…; dneska Dušane nechci jít dál,
potřebuji, abychom napsali na mém notebooku něco do práce; prosím
tě, dneska začneme úkolem mojí dcery do školy, ona má problém a
učitelka jim to vůbec nevysvětlí;…“).
ZODPOVĚDNOST
Výrazným rysem odlišujícím ELT od jiných zařízení, škol a institucí
je netolerování chyb. Učitel si je plně vědom, že opravování chyb
musí být přiměřené a že nesmí příliš zpomalit tempo
hodiny (není např. vhodné
skákat studentům do řeči a tím přerušovat plynulý tok jejich konverzace;
není nutné detailně pitvat každou chybu v úkolu, který student v
zápětí odloží a už se k němu nikdy nevrátí), nicméně, studenti chodí
na angličtinu, aby byli opravováni a dozvěděli se o svých chybách a
poučili se z nich pro budoucnost. Není k ničemu to, co předvádějí
zejména američtí kolegové, kteří neopravují vůbec nic. Laťka ELT je
mnohem výš. Dnešní doba klade důraz na stále vyšší kvalitu (zkoušky
různých typů a úrovní, přednášky, jednání na zahraničních cestách i
doma, jednací jazyk EU atd. vyžadují přesnou a systematickou znalost
angličtiny). Konverzace (třeba s rodilým mluvčím) je vynikající
motivační prvek doplňující vzdělání. ELT však učí poctivě od začátku
až do konce všechny aspekty jazyka (výslovnost, pravopis, gramatiku,
situační jazyky, funkční jazyk, konverzaci atd.atd.) a odvádí tu
tzv. „mravenčí práci“, do které se málokterému lektorovi chce.
Učitel ELT je povahou puntičkář a jeho přístup je v důležitých
případech až minuciozní (zejména u gramatiky a výslovnosti). Vychází
z přesvědčení, že student nemůže jít dál dokud probíranou látku plně
nepochopí, a též, že výklad je na učiteli (je to jedna z věcí, za
kterou je placen). Nesouhlasí s praxí některých vyučujících
„gramatiku si přečtete doma“ (v takových případech je výsledek vždy
neuspokojivý – většina studentů se jednotlivé aspekty jazyka
samostudiem nikdy nenaučí).
Zodpovědnost ELT spočívá i v dodržování pedagogických zásad. ELT dbá
na to, aby studenti ve skupině byli zařazeni podle znalostí a věku.
Míchání dětí s dospělými by vytvářelo zásadní nesoulad (děti a
dospělí potřebují absolutně odlišné pojetí výuky, zcela odlišné
vyučovací metody, jiné okruhy slovní zásoby, jiná témata). Vzhledem
k těmto okolnostem, k aprobaci učitele a nedostatku času, který by
mohl věnovat různým věkovým kategoriím, ELT se specializuje na
kategorii mladý dospělý a dospělý. Děti mladší 13 let do skupin
dospělých nepřijímá, protože by to znamenalo pedagogický
adventurismus.
Učitel ELT je zodpovědný i vzhledem k výběru učebnice, jejíž
jednotlivé díly na sebe navazují. Jeho filozofii odporuje neustálé
střídání učebnic. Je toho názoru, že dobrý pedagog musí být schopen
zvolit správnou učebnici odpovídající jeho povaze a potřebám jeho
studentů a používat ji přibližně deset let (po 10 letech se obecně
doporučuje začít pracovat s novým, lepším studijním materiálem,
pokud je na trhu).
Dr. Melen je svým založením systematik a využívá učebnici v celém
jejím rozsahu. Nevyhýbá se „nepopulárním“ cvičením, překladům nebo
diskusím a klade si za osobní cíl, aby každá aktivita během
vyučovacího procesu byla zajímavá a atraktivní.
Učitel ELT je šokován tím, co se odehrává na poli výuky angličtiny
na tzv. „renomovaných“ školách, kde studenti během školního roku
svou učebnici nedokončí (jsou ve třetině nebo v polovině) a po
prázdninách pokračují dalším dílem bez jakékoli návaznosti. Je též
šokován „učiteli“, kteří si vybírají z učebnic jen co je zajímá,
nebo – ještě hůře – jen komunikativní aktivity. Takový slepý přístup
vede jen k tomu, aby si kantor usnadnil život a vydělával peníze po
dobu, po kterou lze takový nikam nesměřující kurz udržet. Takzvaný
silný přístup (strong approach) ke komunikativní metodě - kterému
ELT už dvacet let oponuje - je dnes na všech mezinárodních
konferencích učitelů angličtiny oprávněně kritizován.
ENERGIE A MOTIVACE ELT
Obětavost, zodpovědnost a náročnost k sobě i ostatním tvoří základní
pilíře stability ELT. Kde k tomu učitel bere energii a motivaci?
Kromě toho, že má rád svou práci, má ještě jednu další výhodu – je
nejen anglista (vzděláním), ale též anglofil. Miluje (téměř) vše, co
je anglické. Přáteli a studenty je považován za excentrika, který
tráví každé prázdniny v Anglii, který si naděluje na vánoce až
pětadvacátého a jí vánoční puding, anglickou kulturu považuje za
nekonečně lepší než českou a pojmenoval svou dceru Tess.
(„Ne, ne, jsem realista, mám radši jen to, co je zcela objektivně
lepší, třeba krásné mořské pobřeží, anglický venkov, trávník,
zdvořilé a kultivované lidi, literaturu, university, …, …, /po 5
min/ …, doškové domky, anglickou snídani, anglický čaj, no a to je
všechno. Vždyť nehraju fotbal, nemám rád bulldogy a nečtu po ránu
noviny…“)
BUSINESS vs LIFE SKILL
Z těchto důvodů učitel ELT nepovažuje své podnikání za skutečný
byznys. Jeho seberealizace spočívá v napomáhání vzdělávání širokých
vrstev veřejnosti směrem k angličtině a anglosaské kultuře. Raduje
se z toho, že žijeme ve vzrušující době, kdy se poměry ve střední
Evropě a v celém světě mění, a že právě angličtina se stala jazykem
světa a, podobně jako řízení auta nebo ovládání počítače, životní
dovedností.