PŘEDMĚT VÝUKY
Předmětem výuky je:
1/…GENERAL ENGLISH, tedy angličtina všeobecně použitelná pro
běžnou každodenní potřebu. Předmětem výuky není ESP /English for
Special Purposes – angličtina pro zvláštní účely/, tedy angličtina
specielně zaměřená na právo, chemii, restaurátorství, finance,
marketing, ICT, business apod.
2/…angličtina pro mladé dospělé a dospělé studenty. Témata, slovní
zásoba, metoda výuky ani výklad učiva nejsou vhodné pro věkové
kategorie do 13 let.
3/…standardní jižní britská angličtina (a její porovnávání s
angličtinou americkou, zejména s ohledem na rozdíly ve slovní zásobě
a výslovnosti). V učebnicích se záměrně setkáváme s náslechy mnoha
různých dialektů a akcentů (s angličtinou kanadskou, australskou
atd.), ale bez záměru tyto angličtiny napodobovat. Setkáváme se též
s angličtinou „non-native“ (hlavně proto, že dnes počet lidí
mluvících anglicky, kteří nemají angličtinu jako mateřský jazyk,
přesáhl počet rodilých mluvčích v poměru 3 : 1). Předmětem výuky není
angličtina substandardní.
4/…převážně angličtina hovorová, mluvená (ale i angličtina psaná) a
používání stylů formální/neformální adekvátně k situaci.
5/…výslovnost RP (někdy označovaná jako BBC pronunciation).
6/…modelový jazyk. Smyslem výuky angličtiny není důsledné
napodobování jazyka rodilých mluvčích (např. u výslovnosti to není ani
možné, ani žádoucí). Zejména v oblasti slovní zásoby není užitečné
mít za model někoho, kdo používá slova vzdálená našim potřebám,
slova, která rodilý mluvčí užívá nevědomě, bez ohledu na úroveň
studenta, slova mnohdy málo používaná a neadekvátní (jako např.
palubní nástavba, pakomárec, ráhnoví, lyska nebo brázda zčeřené
vody).
Z hlediska výslovnosti s výjimkou standardní jižní britské
angličtiny, kterou mluví přibližně 3% vzdělaných, s regionem nesvázaných
Britů, není vhodné napodobovat (vzít si za model) angličtinu žádné
konkrétní zeměpisné oblasti. Lektor z Texasu, Irska, Jižní Dakoty
nebo Liverpoolu není zárukou, že budeme mluvit všeobecně uznávanou
(a pro každého srozumitelnou) angličtinou.
Kvalifikovaný český učitel je zárukou pečlivě vybrané slovní zásoby,
standardní výslovnosti a gramatiky.
7/…jsou všechny čtyři „skills“ (jazykové dovednosti): mluvení,
porozumění mluvenému slovu, čtení a psaní. Sám student si adekvátně
k svým potřebám akcentuje ty dovednosti, které potřebuje.
Podobně, předmětem výuky jsou všechny běžné aspekty jazyka (jako je
např. spelling, gramatika nebo výslovnost).
Automatickou součástí výuky jsou funkce (např. jak pozvat někoho na
večeři, jak reagovat na pozvání, vznášení námitek, stížnosti atd.atd.)
a situační jazyky (např. nakupování, hotel, letiště, restaurace).